تلویزیون ریسکِ تغییر مجری مناظره‌ها را می‌پذیرد؟ او با تمام رهبران خاورمیانه فرق داشت | روایتی از گفتگو‌ی اوریانا فالاچی با امام خمینی (ره) «ماه پنهان» محمدرضا یکانی در مراحل پایانی تولید آموزش به نسل جدید در بستر یک فیلم تلویزیونی | گزارشی از اکران خصوصی «محله باصفا» اکران فیلم‌های کوتاه برگزیده فیلم فجر در سینماهای هنر و تجربه ماهرشالا علی در دنباله جدید «دنیای ژوراسیک» جزئیاتی از ساخت فیلم تگزاس ۴ و ۵ و حضور پژمان جمشیدی فیلم اکران‌نشده رضا داودنژاد به سینما می‌آید صفحه نخست روزنامه‌های کشور - یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ وزیر ارشاد نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۳ شد «در آغوش درخت» در راه چین جشن تولد ۴۵ سالگی هانیه توسلی + عکس خبرنگاران مشهد، نائب‌الزیاره خبرنگاران شهید غزه شدند + فیلم اکران مستند امیدبان در سینما مهر کوهسنگی مشهد آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) کپی برابر محرومیت؟ | ماجرای کپی‌برداری از یک نمایشنامه و واکنش‌ها به حکم شورای نظارت بر تئاتر مشهد
سرخط خبرها

نگاهی به فیلم «تک تیرانداز‌» علی غفاری | لباسی قهرمانانه بر تن قصه‌ای معلول

  • کد خبر: ۵۷۹۳۶
  • ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
  • ۱
نگاهی به فیلم «تک تیرانداز‌» علی غفاری | لباسی قهرمانانه بر تن قصه‌ای معلول
«تک‌تیرانداز» فیلمی پرهزینه علی غفاری ثابت کرد هنر کارگردانش بیشتر در پوشاندن لباس پرزرق‌وبرق سینما بر تن قصه‌های معلول است. این را می‌شود در فیلم‌های پیشین غفاری از جمله «استرداد» هم دید که با وجود ضعف‌های جدی فیلم‌نامه، درنهایت فقط یک فیلمی خوش‌ساخت باقی ماند.
قاسمی| شهرآرانیوز - «تک‌تیرانداز» فیلمی پرهزینه علی غفاری ثابت کرد هنر کارگردانش بیشتر در پوشاندن لباس پرزرق‌وبرق سینما بر تن قصه‌های معلول است. این را می‌شود در فیلم‌های پیشین غفاری از جمله «استرداد» هم دید که با وجود ضعف‌های جدی فیلم‌نامه، درنهایت فقط یک فیلمی خوش‌ساخت باقی ماند.
 
علی غفاری در مواجهه با یک شخصیت واقعی نتوانسته است قصه جذابی برای مخاطب تعریف کند. در اصل پیش از فضاسازی‌های خوب و توانایی بازیگران، این قصه است که مخاطب را در پیچ‌وخم داستان فیلم می‌اندازد. قصه تک‌تیرانداز چیست؟ اصلا قصه‌ای وجود ندارد، فقط برشی از زندگی یک قهرمان واقعی که مخاطب را در مسیری پرهیجان، اما هموار برای رسیدن به نقطه پایانی داستان قرار می‌دهد.
 
عنصر قصه در فیلم‌نامه نیازمند ویژگی‌هایی برای درگیرکردن مخاطب است، اما مخاطب این فیلم، بی‌آنکه در تله‌ای گیر کند، مکاشفه‌ای درباره گذشته شخصیت برای او رخ دهد، حقیقتی را پیش از شخصیت‌ها دریابد یا از قرارگرفتن بر سر دوراهی شخصیت اصلی مستأصل شود، سیری بدون اوج و فرود را مشاهده می‌کند.
 
ما در تک‌تیرانداز با قهرمانی روبه‌رو نیستیم که نقطه آغازی در قصه‌اش داشته باشد و پس از طی مسیری قهرمان شود، که اگر بود می‌توانستیم بگوییم برای این شخصیت واقعی قصه تعریف شده است. درواقع اصلا روندی برای رشد و تحول شخصیت درنظر گرفته نشده است.
 
قهرمان تک‌تیرانداز از همان ابتدا قهرمان است و تا پایان فیلم هم قهرمان می‌ماند. او هیچ نقطه‌ضعفی ندارد. به‌نظر می‌رسد یک شخصیت کامل از نظر جسمی، روحی و اخلاقی بدون هیچ نقطه ضعفی بیشتر برای خلق یک تندیس زیبا مؤثر واقع می‌شود تا خلق شخصیتی در فیلم؛ همچنان که کامبیز دیرباز در این نقش چون مجسمه‌ای تراش‌خورده با ظاهری حماسی جلوه‌گر می‌شد.
 
 
نگاهی به فیلم «تک تیرانداز‌» علی غفاری | لباسی قهرمانانه بر تن قصه‌ای معلول
 

تلاش سطحی برای نشان‌دادن مضامین ضدجنگ

بااین‌حال می‌توان گفت کارگردان در نشان‌دادن جلوه‌هایی از شخصیت موفق عمل کرده است. شاید بشود گفت کارگردانی کار از این نظر که تلاش کرده است دست‌نیافتنی‌بودن قهرمان به‌وسیله دشمن را به شکلی نشان دهد و باعث شود در جاهایی حس کنیم با قهرمانی نامرئی روبه‌رو هستیم، قوت دارد.
 
اما از نبود شخصیت‌پردازی که بگذریم، به‌نظر می‌رسد کارگردان در بیان مضمون هم دچار لکنت زبان بوده است. می‌توان تلاش فیلم‌ساز را در بیان مضامین ضدجنگ و انسانی تا حدودی در این فیلم حس کرد، اما این مضمون در سطح بیان شده و با فیلم‌های خوب جنگی دنیا مقایسه‌شدنی نیست.
 
فضاسازی در فیلم‌های جنگی کاری سخت است اما در بسیاری از فیلم‌های جنگی ایرانی فضاها تکرار می‌شوند. تکرار چنین فضاهایی در تک‌تیرانداز نیز کم نیست، بااین‌حال نمی‌توان سلیقه کارگردان را در ثبت برخی تصاویر زیبا و تأثیرگذار نادیده گرفت که البته تا حد زیادی مدیون بودجه بالای ساخت این فیلم است و این همان لباس باشکوهی است که بر تن لاغر فیلم‌نامه‌ای پرنقص پوشیده شده است.
 
در پایان می‌توان گفت مخاطب امروز که بهترین فیلم‌های جنگی دنیا را دیده است، به‌سختی از تماشای این فیلم راضی شود و بخواهد مضامین فیلم را که بسیار شعاری بیان شده است، درک کند.
 

 

درباره فیلم «ابلق» نرگس آبیار | جشنواره فجر ۳۹
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مرتضی اسفندیاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
من نمی دونم چرا همیشه مرغ همسایه غازه!!!؟؟؟ از اینکه هیچ منتقدی خودش هنر فیلم ساختن نداره و نمی تونه حتی یک فیلم کوتاه بسازه که شکی نیست. ولی در کل هر فیلمی که برای دفاع مقدس و قهرمانان واقعی ما ساخته میشه، از نظر یه سری منتقد که خودشون هیچ هنر فیلمسازی ندارند و اغلب روشنفکرنما هم هستند، اون فیلم هیچ ارزش هنری نداره و ضعیفه. ولی در مقابل، هالیوود و سینمای غرب هر فیلم سخیفی بسازند، اون فیلم عالی و بی نقصه. عجب!!!!!!!!!
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->